Sunday 16 December 2018

PEMENANG HADIAH SASTERA DARUL RIDZUAN 2016/2017 - PULARA 2018 (kategori kumpulan puisi)


MENELAAH KEMBALI 'DAUN NAN BERCINTA' ROSMIATY SHAARI
Mengulang baca kumpulan puisi 'Daun Nan Bercinta' (ITBM, 2016) karya Rosmiaty Shaari yang memenangi kategori kumpulan puisi Hadiah Sastera Darul Ridzuan, dapatan-dapatan baru ditemui. Saya membaca dengan lebih terperinci, mencari kekuatan sehingga kumpulan ini layak untuk dinobatkan. Antara yang dapat saya petik ialah Rosmiaty tidak gemar menggunakan imajinasi dalam mengutarakan konsep kebaikan (wisdom) tetapi menggunakan pandangan yang tertakluk kepada kewajipan mentaati perintah Allah. Dengan perintah itu, beliau melunakkan dalam semua lapangan yang berteraskan akhlak atau kesucian hati dan niat dalam usaha mendorong kebaikan yang terserap dalam perilaku dan sikap yang ditunjukkan (Arbak Othman, 2016, xxxiii)
Barangkali yang dimaksudkan ialah kumpulan ini menjurus kepada matlamat penyampaian iaitu Rabbul Alamin. Keseluruhan 76 puisinya menuju kepada hidayah dan inayah.
Konsep ilmu yang diterapkan dalam kumpulan ini bukanlah imajinasi khayalan tetapi imajinasi yang bersifat intelektual dan makruf. Ilmu menyebabkan manusia memahami kehidupan dan kehendakan pencipta-Nya. Ini disuarakan dalam puisinya 'Doa Kekasih' (hal.47)
seratus menghormati
hanya seorang menyanggahi
seratus membenamkan ke akar bumi
hanya seorang tak mampu mengapungkannya
ke langit lazuardi
Daya intelek ini terlihat dalam penggunaan angka seratus. Tidak ada seratus yang diangkat oleh ijmak dalam memperkatakan kalam Allah. Angka 1, 3, 7, 77, 99 antara angka yang menunjukkan rahsia Illahi. Seratus saya fikir ia digunakan bagi kombinasi roh dan tubuh. Tidak menjurus kepada perbicaraan roh semata.
Sepanjang penulisan Arbak juga tidak dinyatakan tentang tabarruj atau bersolek berlebihan pada puisi-puisi Rosmiaty. Apa yang dimaksudkan tabarruj ialah penyair puisi Islam melebih-lebihkan kesyahduan emosinya.
Terlebih dalam tabarruj ini juga cuba disanggahi dalam puisi Mabuk (hal. 60)
dia mabuk lautan anggur
cinta telah bertukar serupa bintang
berkerdip di langit menjadi lazuardi di nurani
pintu pun terbuka seluas kelam
malam melebar sayap
menadah cinta yang pulang
dunianya telah hilang
Kelihaian tabarruj dalam mabuk ini jauh dari tabarruj 'Sidang Roh', Kassim Ahmad,
nanti akan padamlah dengan sendiri
lampu dari menara tinggi
karena dibawahnya orang kian mabuk
dan Tuhan sudah mati.
Keintelekan dahwah secara paradoks juga terlihat dalam sajak 'Catatan Mahsyar' ini.
akan adalah nanti
nyalaan mentari di Yaumil Mahsyar
sejengkal dari dosa
manusia pun ketawa
sehabis suara
menggelepar
oleh sengsara
Untuk berdakwah tidak perlu mengulang suatu yang terlalu klise kepada khalayaknya. Paradoks yang sedemikian tidak melepaskan puisi-puisi Rosmiaty dari pengucapan Islam.
Puisi-puisi ketauhidan sudah terbayang dalam puisi-puisi Kemala pada zaman awalnya dan diperkukuhkan sekitar tahun 1970-an. Kemala bagaikan menyahut seruan sastera Melayu ke arah iltizam sastera Islam itu. Beliau tidak hanya menghasilkan Kaktus-Kaktus, tetapi terus memperkuat dan memperhalusi puisi keislamannya dengan Ayn, Titir Zikir dan Mim, Ini menjadi bukti bahawa kecintaan dan iltizamnya dalam menghasilkan penulisan teks Islam bagaikan sudah ditentukan sejak azali lagi dan meletakkannya sebagai penulis Islami yang terkemuka. Ia kemudian diikuti oleh penyair generasi seterusnya termasuk Rosmiaty..
Apabila semakin banyak penyair menulis puisi Islam, seharusnya ia dibarengi dengan kelahiran teori tempatan untuk menilai karya tempatan supaya sejiwa, valid dan tepat. Teori sastera tempatan yang diperlukan itu bukan sahaja berwajah Melayu, ia harus berjiwa Islami. Teori sastera Islam juga hasil kelangsungan daripada diskusi sastera Islam pada dekad 1980-an, dan oleh kerana banyak teks kreatif Islam diciptakan ramai penulis; maka sangat diperlu sebuah pendekatan atau teori sastera Islam.
Semoga akan ada teori penganalisaan yang sesuai untuk karya berunsur Islam seperti Daun Nan Bercinta ini.

No comments:

Post a Comment